2008. október 1., szerda

Orto csodát tesz avagy retróreklámok a szovjet észt időkből

Észtországban nemsokára kapható lesz DVD-n az a válogatás, amely a szovjet észt idők egyik legsikeresebb reklámfilmrendezőjének, Harry Egiptnek az 1979–1991 között készült videóiból tartalmaz mintegy 107 percnyi anyagot. A reklámfilmek közül néhányat, például a kultuszpéldánnyá vált Kanahakkliha (Szárnyas darálthús) címűt az interneten (a http://www.timeless.ee/?setlang=eng honlapon), illetve alább is megtekinthetjük.

Az avantgárd megoldásokban és erotikus utalásokban bővelkedő videók azonban főleg igényes zenei hátterük miatt híresek, ezért Harry Egipt műveit zenei klipekként is dicsérik (ld. lepo.it.da.ut.ee/~silvi11/esseed/kanahakkliha.doc). Beatles-számok mellett korabeli slágerek vagy azok észt átiratai is felcsendülnek a filmekben.

A gyümölcsleveket reklámozó videóban például új tánctípusokkal ismerkedhetett meg a szovjet észt közönség, amellett hogy talán „a gyümölcslé egészséges” üzenet is bevésődött a nézőkbe.

Ha alaposan megfigyeljük a klipek hátterét, valószínűleg számunkra is jónéhány dolog ismerős lesz, ahogy például a következő képek gyerekkori nyaralások és SZOT-üdülők hangulatát idézhetik fel sokakban.

A reklámfilmek szinte mindegyikében megjelenik egy hiányos öltözetű nő, attól függetlenül, hogy éppen a szőnyeg-, a csokoládé- vagy a cipőkrémeladás serkentése-e a cél. Talán ez sem tűnhet annyira meglepőnek azok számára, akik még emlékeznek például a 80-as évekből a VIDEOTON cég falinaptáraira. És hogy miként tudja ez a látvány még a kőszobrot is életre kelteni, igaz, a csodatévő Orto segítségével, ahhoz lássuk a következő igényes szocialista-realista környezetben forgatott reklámot.