A Deluxe.hu életmódmagazin híre szerint elkészült az első luxuskategóriás orosz folyami hajó. Külleme alapján nem tűnik újnak, inkább átépítettnek. Szerintem legalább 30 éve bocsátották vízre. Azért készségesen elhisszük, hogy belülről pazarul néz ki. A fotón bemutatott terem méretű kabinja valóban impozáns látvány.
A hajó Moszkva és Szentpétervár között közlekedik. És ez az, ami lázba hoz minket: a 11 napos hajókázás finnugor vizeken! Moszkva környékén a gyjakovói régészeti kultúra leletei tartoznak a finnugor emlékek közé. A gyjakovóiak a kihalt merja vagy csúd néphez tartoztak. A Moszkva-csatornán a Volgába jutva, amint a folyó felső szakaszára érünk, ismét merja tájakban gyönyörködhetünk. Tovább a Fehér-tó, az Onyega és a Ladoga-tó közötti, szintén részben csatornákból álló vízrendszert használva juthatunk a Néva folyóba, hogy aztán hajónk kiköthessen Szentpétervárott, valahol a Téli Palota és a Péter-Pál erőd környékén. A tavak vidéke a vepszék máig élő finnugor népének ősi otthona (meg nem erősített hírek szerint Putyin orosz miniszterelnök is rendelkezik vepsze ősökkel – ennek majd utánajárok). A Néva pedig az inkerik (oroszul izsórok) egykori területén folyik keresztül. E nép éppen a Néva egyik mellékvizéről (Inkere, oroszul Izsóra) kapta nevét. Maga Szentpétervár is inkeri falvak helyén épült fel (ez is megér egy posztot).
Ez az útvonal már több mint ezer éve igen forgalmas. Egykoron része volt a vikingektől a görögökig vezető kereskedelmi útvonalnak. Persze akkoriban még más volt a folyami utazás. A vikingek (varégek, ruszok, normannok) még nem fizettek annyit, mint a Volgai Álom nevű luxushajó utasai. Sőt, semmit sem fizettek: Ibn Fadlán, 10. századi utazó szerint egyik néptől a másikig hajókázva, amit raboltak itt, azt eladták ott. Főleg emberekkel kereskedtek: rabszolgának adták el őket. Hazájuktól évekig távol voltak, s igen messzire jutottak el ily módon (történetüknek számos ide nem tartozó mellékszála van: pl. ők a névadói Normandiának, megszállták Nagy-Britanniát, Szicíliában királyságot alapítottak, s minden bizonnyal döntő szerepük volt az óorosz állam kialakulásában is). Cserébe az ingyen hajókázásért azonban el kellett viselniük némi kellemetlenséget: a folyókat akkoriban még nem kötötték össze csatornák, ezért néha maguk vonszolták át hajóikat a vízválasztókon egyik folyóról a másikra.
A 11 napos volgai álom ára kb. 700 000 Ft. Kicsit sok, habár a hajót már nem az utasok tolják át a szárazulatokon. Mindenesetre, finnugorbarátoknak kötelező. (És valaki fizessen be engem is!)