A folyami villamos megint nem egy típusnév, hanem sokféle hajót jelölhet, melyek viszonylag sok utast tudnak szállítani, tipikusan város környéki forgalomban. A wikipédia alapján a Hanti-Manszijszk környéki kistelepülésekre közlekedő hajó Moszkvics típusú, de tapasztalataink szerint Hanti-Manszijszkban senki nem nevezi így, sőt, magának a hajónak nincs is neve. Tágas fedélzetén jó időben nagyon kellemes az utazás, különösen, hogy a helyi utasok nagy többsége ilyenkor is a levegőtlen, sötét hajóbelsőt preferálja.
A járat hajnalban indul Troicából, és Lugovoje, Belogorje és Kirpicsnij Zavod érintésével kb. három óra alatt ér el Hanti-Manszijszkba, ahol rövid pihenő után megfordul és visszatér Troicába, majd délután ismét Hanti-Manszijszkba megy, és este tér vissza. Így tehát két járat van naponta mindkét irányba, de ha csak valamelyik faluba akarunk kiruccanni és visszatérni, akkor sok időt nem tölthetünk a kiszemelt településen. (Ezzel szemben a falvak lakói megtehetik, hogy reggel behajóznak a városba, és este térnek vissza.)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj6KzADUsQVfXpDwvlnSUopRagmrsDhsJOD99tUvIe4-3_cXAm7I3-e0A7MFUtgsTIAaGJtY2BO06hjwPWUcZYFZMEc111O_w9t7L4AXyvvcmxONbv79MqPvnK50D6luhnMgF9E57pXuKg/s400/761.jpg)
A hajó átúszik az Irtisen átívelő híd alatt, elhagyja a várost, és máris megfigyelhetjük a víz tájformáló erejét. Az Irtis mindkét partja lapos és homokzátonyokkal teli, a folyó folyamatosan lerombolja és átépíti a medret.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhzDEjH1PoSJcqMSJv1yTdnoWfAtagIWqZr8Oh8uxWygH_jwLru2MkgvKfvpLq-E6DNodaDYT5HRnSe8CAot0dvSRyxZlZ68S8zYCJ7oZxeQKAaQHYx1-m0mFs3yGs9buxFfjs5eKJJK9o/s400/753.jpg)
Az erdős partokat helyenként alámossa, a vízbe dőlt part menti fák szegélyezik a folyót.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhV8fQUDTknTWn2AjS-dV2e7sTQ3-ghJ_bDpzb-KlCATKdltj2K7f6us_sQQAqNu3G9FMK_IkIJxXY1l8qMonM6U4iMEAKtb589HLpRO5bzEDf63ErUQcLWF7OnogpHWdEt6spYdVg4v00/s400/764.jpg)
A fátlan területeken a part olyan, mint egy talajmetszet egy mezőgazdasági tankönyvben.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhWZD28ZC9NiZqtSJBkRCpy81l75hL_ARat01VavVsN_buPZUKoKdjKp5CD7bd-Rlx0xkqyb3weDz7EVrWatUycdMuWVVl0RnuKJ5ZV6QItAoOzjNxl-TzMV_akxMcFu2wNgSe0Xw5NZKI/s400/748.jpg)
Ahol a folyó új zátonyokat épít, a növényzet fokozatosan foglalja el és erősíti meg a szárazföldet. Mivel tavasszal a vízszint igen magas, ősszel viszont igen alacsony, a hajózási idény jelentős részében fövenysávok húzódnak a partok mentén: ezek őszre elfogalják a meder jelentős részét.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj0BP1Khpumfj7IQvJrAvVmVzeSfRMSA9GN42HeZoqk7DYhPNZ-RNkIXfPX1IZIoB180G89vDV6tJ7EDrfDPMY9yf-6HJm7O4frLJ_F1eZ4K97lc1ASbtP-DMpfkSTx6kJkAjDFmQMWBQo/s400/763.jpg)
Már az Irtisen felbukkannak a partra vonszolt, és valószínűleg az idők végezetéig ott rozsdásodó hajóroncsok, melyek a lakott területektől jóval távolabb is felbukkannak végig az Ob mentén.
Pápay József Nyelvészeti tanulmányutam az éjszaki osztjákok földjén című beszámolójában így írja le az Irtis torkolatát:
A hol a két folyamóriás összetalálkozik, eltűnnek a partok, óriás áradvány (szor) képződik. Az Irtis szőke vizét azonban sokáig meg lehet különböztetni az Ob sötét vizétől; jó darabig egymás mellett folynak. De hajónk már barna vízen úszik tovább s az Irtis meredek partját hátunk mögött hagytuk.Mivel Hanti-Manszijszk után meredek partot már nem látunk, feltételezhetjük, hogy Pápay a Hanti-Manszijszk fölötti partokra utal vissza. A két különböző színű vizet nekünk nem volt alkalmunk megfigyelni, és hasonló jelenség nem látható a Google műholdfelvételén sem. Ez a felvétel egyébként azért is figyelmre méltó, mert valamikor tavasz végén vagy nyár elején készülhetett, ezért az árterület kiterjedt: az általunk nemsokára bemutatott települések szinte szigetet alkotnak. (Érdemes a felvételt összevetni a térképpel.)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhBhKr_B2kwAtq4J7uub9OPBnTcr_RhrtKg0KAt6QtdNCIhacdj0do_zsleljcNdyHfDA9OwZ4UsbmJMKPT_L-nmRp8xpN_Sl-Sq4Ed00Lgrx8MHaW6uzowwXLVebhLhUmBXVOVj-hsd2w/s400/804.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgDQWu6jTZoR5N6Npe-dI6tEZIK4vGtA1IUsj0vAy2lTe8TCRAIUqYADp5iEUYH_eSDvHm7UrznMZLhXaPfLTfh-jqvEW2DZyWjDCcMmM8OUMEFIDlUbxnA62lAorze3dkRsQxsLVTzeEY/s400/790.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgT3_W0SnBYgpmyG1zdG1ODeLBfGrLOdcOs5UA7b8zerLJZpr2zDrq81GhkcNwxdOLtfLnmhNWOU1gUCZ9y__GwrPCX2JMOUkxXm30hsCVTlP_yWjLTX_odu1M_w2bK5XEwy9soag_FTGw/s400/775.jpg)
Az Ob kilométernyi széles, egyenes szakaszainál eltűnik a horizont, mint a tengeren.
Az Obra kiérve a jobb parton nemsokára megpillanthatjuk Kirpicsnij Zavod (tkp. Téglagyár) települést. A parttól kb, száz méterre, kilométernyi hosszan, egy kisebb síkságon nyúlik el a falu, melynek fövenyes partja bárhol alkalmasnak tűnik a kikötésre. Ennek ellenére a hajó elhalad a település mellett, és azon túl áll meg, az utasok meg elindulnak visszafelé, a faluba.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgUgeq05TIusJCQxvczkvKT5PpMEAk1IAW1ZF9oYwBPZQoAsGYboLmIIv1SbqvOVGg06Mh-jKxXiHznR_GxLrRRovmaAcx3oRRVS2S0dQzKmZp73g6mtBLJLhRgDFIaxNIpvib9DK1gGp0/s400/816.jpg)
Ezen a ponton már mindannyian elismerjük, hogy egy ilyen jól felszerelt, váróteremmel és parkolóval ellátott hajóállomásért mindenképp érdemes volt eljönni.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh3ayafS27LkMM7WfNF-fbMYig7_1khvmgIa48r6LjKK2NHajK__2_xbfpgXffPYKfz96kN97U9RmqF8tGVtllcFchPO1S4IIIlRu4tDKRsrPHm-JytNA2nr_ZzDzlgqGlP9lq7_NK89Ks/s400/811.jpg)
Téglagyári megálló, nem kutya.