![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhKeZdNUz3mZWo904L5itfFTijdotIBqg7caL1cy0tS8gcBX4VnshR0fwVrfKVg3pKQeD68_z6puXeHRkoTga-Y482sTxf1lrG2SXsf9qykWC16LrotJZsyrDD7PcA7pSIwKl317YVc4O4/s400/1099.jpg)
Az Obon azonban kissé más a helyzet. A települések jelentős részét nyáron csak hajóval lehet elérni. A Hanti-Manszijszk és Berjozovo közötti több, mint 550 kilométert a Metyeor típusú szárnyashajó is közel fél nap alatt teszi meg: menetrend szerint reggel fél hétkor indul és hat óra előtt nem sokkal érkezik meg. Valójában azonban augusztus közepétől a nehezen oszló reggeli köd miatt több órás késések is előfordulnak, sőt, esetenként a hajó már nem ér el sötétedés előtt a célállomásra, hanem valamelyik közbeeső állomáson vesztegel. (A Metyeort Zelenodolszkban gyártják: ennek neve ismerősen csenghet a Mariföldre vagy Udmurtiába utazó finnugristáknak, hiszen a Kazany felé tartó vonat itt ér át Csuvasföldről Tatarsztanba.)
Megjegyzendő, hogy az út felénél található Oktyabrszkoje és Hanti-Manszijszk között levő településekre más hajó nem jár.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhVzx5qBBdMq3YclqP54fpW8PcvgW43-bEbBD8hvh7LYR23sTtg4xRusIO6eZQ61Vp3QDHcVFyZExjSzb2gXad68mmM-8l_RNtgwyU8ts7q3T7eNhzeVAE2b_B8kw6HvA5V3zBxpdCEXdE/s400/1255.jpg)
A Metyeor három fő részre, ún. „szalon”-ra oszlik. (A terminus ne lepjen meg senkit, oroszul a villamoskocsi vagy a busz belseje is szalon.) A bejárattól és a fölötte található vezetőfülkétől előre található az orrszalon (noszovoj szalon), mögötte a középső szalon (szrednyij szalon), majd ezt követi a nyitott fedélzet, amin át a hátsó szalonba (zadnyij szalon) jutunk. A nyitott fedélzet az egyetlen rész, ahol menet közben nyugodtan nézelődhetnénk, de folyamatosan tartózkodik ott 4–5 dohányos, úgyhogy erről az élvezetről érdemes előre lemondani. A bejáratnál ugyan nézelődhetnénk, de itt a folyamatos huzat rontja el örömünket. Éppen ezért nagyon nem mindegy, melyik szalonba sikerül helyet foglalni. Ha Hanti-Manszijszkban veszünk jegyet, akkor helyjegyet kapunk, de a helyfoglalást a helyiek nem veszik komolyan, úgyhogy érdemes tolakodnunk – különösen, ha végállomástól végállomásig megyünk.
Az út tervezésekor érdemes figyelembe venni, hogy a végállomásokon a poggyászt lemérik, és 20 kg felett pótdíjat kell fizetnünk, mely kilónként a jegyár 1–2 százaléka. Ha azonban nem a végállomáson szállunk fel, akkor a hajón kell jegyet venni, és a poggyászunkkal senki nem törődik. A jegyár egyébként nem vészes, a teljes útra valamivel több mint 1000 rubel.
Nyugalmi állapotban a szárnyashajó felfekszik a vízre...
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgSfK3g1YbQVKonD-EC3YDhnTlBbAVhO4fytPUrnWfZQQMkcdYxHMRIiLD_JVyX5OVN_1KEb_KzUF31A2F2L1sjyGv6-QpdWvYLP_NCvpdT8WUQ8ue56WzUGmBje-kaif5dEbDJND1_yGw/s400/1412.jpg)
...ám ha felgyorsul, talpaira áll, orra kiemelkedik a vízből. Mindez szintén szempont ülőhelyünk helyes megválasztásánál.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj2Pj03wZVs6rWpL12zgtkqWEdLc2fvN4Bc_uzgoL1ic-bxIrXqN277c2D7Fnv1Z-2gPhxuZsWmDoX6C2lueUQir_H7UjNFDPalEfaBwd6FcCc-EUPr57axZtfreY49Ii5hebFeUcPODR4/s400/1188.jpg)
Egyértelmű, hogy az orrszalon a legjobb választás. Jó a kilátás, gyönyörködhetünk a tájban.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiMwio287A4dCfQbyFZIQ8GDI8TY9k-rednVkBWq7WYvn_8T8wQ3sGSpXo5aBxGlIIrnbd1WEg1DWXIOJTWMK5xyL5ywRrfd3cdNPKdmoDBkouyZQLN8eoCYrfYVh8JRaIHEN6KJBeSrK0/s400/1187.jpg)
Legkevésbé jó választásnak a középső szalon tűnik. Zsúfolt, a tájból szinte semmit nem látni, mindenki keresztüljárkál rajta, mivel itt működik a kassza és a büfé is.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhw0fNJqMEm73mGmftHIRvwUDdh8uZpJwO3EpwGnS61dzG8ZP96pX7SnUB6HsQflMG6S0WgiHFD1xPaOO9TRbJvQxQWava8e3UK8P9KjbeVi68kYmGIfLN98qirqvfAkfX2dRis_ahvGLA/s400/1191.jpg)
Ráadásul ezt használják csomagraktárnak is. A falon látható modern tévékészülék ne tévesszen meg senkit, filmet nem vetítenek. A középső szalon csak akkor jó választás, ha odakint nagyon hideg van, mivel a szalonok között egyedül ezt lehet értékelhető módon fűteni.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhEyxzWEjEq4zRpl-BfxTwVLmqIFFAv4F8mD2mpAnicVTqQNevkH8dqUfldEzRBRlL9rDPuVPbBQimO8uv3npkp0W7rhtXsn2Qk66n51MQ5iCtcOZnZwmdMPPbq1UytXlbFiPr1_i06fJk/s400/1194.jpg)
A hátsó szalon majdnem olyan kellemes, mint az első, legfeljebb időnként hátrafelé kell forogni, ha a teljes panorámát élvezni akarjuk. Az egyetlen igazi hátránya, hogy a motor felett van, így igen zajos.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEinrVqFZ_nFCwoS2a1rDTjqTzdlp4fWtMvjlcNnv-uER-VgWv1nlcJmWRkftvA7zCtsb6t36KG3VhPPC2XTdfp9qWLUFhXWsTMczynt5Kgaj2wN2yNmfDvnRrUeYtO4R1LJFmkgblQDOgM/s400/1611.jpg)
Mint ezen a képen is jól látható, a Metyeor berendezése nem igazán mondható komfortosnak, és nem egy nagy élmény 12 órát végigülni ezeken a székeken.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhDg1VXSiEAb0xJnt1aFoLUiQy5xPE4oShJe_X_Ms1fQoGwZlj8Bd7Wyprnwv3J18QenFr_cSz2KMH-kMUJXRIwqBw60hsyHnrXEa1a4y2hxA9YYlAYZcm_csH4hlSt8vgL4UQF36lUWro/s400/3281.jpg)
Az orosz belsőépítészet egy szép példáját mutatja ez a mellékhelyiség. Az oroszok szeretik a nagydolgukat guggolva végezni (ez az orosz vécék higiéniai jellemzőit ismerve igencsak érthető preferencia), ezért ácsoltak a csésze köré egy lábazatot. Ez azonban igencsak megnehezíti a kisdologra érkező férfiember dolgát. A csésze ugyanis gyakorlatilag megközelíthetetlen, a deszkára felállni és onnan a mélybe célozni a hullámokon ugráló hajón bizonyos kockázatokkal jár. Saját tapasztalatból a fél láb deszkára helyezését és enyhe derékcsavarással segített célzást tudom férfitársaimnak javasolni.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg2WoxsLEQBUVXHZW0kcJGeKOYfaZHMQ1OFJiKJbMN-Hxg9cx2_z0i4aqGw8sr2aNs6nB3JZlhXhvnj_zZ1LjUxToy9TtntlxuaW5SqflRsEyginfcWwirZMZe_aQb4WVZLtwM07NZZ-Y4/s400/3282.jpg)
Természetesen itt is módunkban áll megcsodálni az orosz barkácstechnológiát: esetünkben a plexi repedését javították némi kovácsmunkával.